Założenie Gewerbe w Niemczech – wady i zalety
18 lipca 2021

Założenie Gewerbe w Niemczech – wady i zalety

przez Jarek
  • 0 komentarzy

Gewerbeanmeldung, potocznie zwane Gewerba to wpis do ewidencji działalności gospodarczej na terenie Niemiec. Może on dotyczyć zarówno jednoosobowych działalności gospodarczych, jak i osób prawnych (czyli GmbH – niemiecki odpowiednik polskiej sp. z.o.o.). Obowiązek rejestru mają podmioty gospodarcze związane ze świadczeniem usług, np. budowlanych, powiązanych z przemysłem, wytwórstwem lub handlem. Założenie działalności w Niemczech jest możliwe praktycznie dla każdego. Poznaj wady i zalety zarejestrowania firmy u zachodnich sąsiadów.

Gewerbe – co warto wiedzieć?

Mimo że Niemcy leżą relatywnie blisko Polski, po dłuższej analizie można zauważyć kilka znaczących różnic w przypadku zakładania firmy pomiędzy tymi dwoma krajami. Przede wszystkim dotyczą one formalności, ale również kultury biznesu i ogólniej mentalności. Dokumenty, które są niezbędne przy zgłaszaniu Gewerbe to:

  • kserokopia paszportu lub dowodu osobistego (zarówno pierwsza, jak i druga strona),
  • potwierdzenie o zameldowaniu,
  • pełnomocnictwo upoważniające do założenia działalności gospodarczej,
  • adres, pod którym rejestrujesz biznes oraz umowa najmu lokalu, w którym zamierzasz go prowadzić.

Należy pamiętać, że założenie działalności w Niemczech jest obciążone opłatą. W zależności od regionu kwota waha się od 15 do 65 euro. Kolejną formalnością są opłaty związane z uzyskaniem różnego rodzaju pozwoleń. Warto wiedzieć, że w Niemczech firma nie musi posiadać własnego lokalu. Wystarczy zarejestrować ją na adres serwisów biurowych lub adres zameldowania, jeśli mieszkasz w Niemczech.Niektórych przedsiębiorców przyciągają nieobowiązkowe składki ubezpieczeniowe. Składki emerytalne są dobrowolne (tylko dla niektórych branż są one wymagane). Obowiązkowe jest jedynie ubezpieczenie zdrowotne i w jego obrębie można wybrać czy wolisz należeć do jednej z prywatnych lub ustawowych kas chorych. Warto wspomnieć, że wielkość składki jest obliczana indywidualnie. Zależy ona od m.in.: wieku przedsiębiorcy i stanu jego zdrowia.

Zalety Gewerbe:

  • mniejsze formalności przy zakładaniu firmy
  • wysokość podatku uzależniona od dochodów
  • niższy próg podatkowy
  • większa kwota wolna od podatku (7000 euro)
  • preferencyjne składki ubezpieczenia

Wady Gewerbe:

  • bariera językowa przyda się przynajmniej podstawowa znajomość języka niemieckiego
  • inna kultura biznesowa
  • należy pamiętać o obowiązkowym ubezpieczeniu zdrowotnym

Założenie własnej działalności w Niemczech to spora odpowiedzialność. Inna mentalność, różnice w kulturze biznesowej i bariera językowa mogą okazać się nieprzychylnymi czynnikami dla osoby, która nigdy nie mieszkała w tym kraju. Dlatego przed założeniem Gewerbe warto rozważyć przeprowadzkę i zaaklimatyzowanie się. Pozytywne czynniki to zdecydowanie mniejsza ilość formalności i korzystny system podatkowy, które mogą rekompensować ewentualne niedogodności.

Następny Post

Telefon firmowy – jaką sieć wybrać? Play, Orange, T-Mobile?

Sprawdź również

Dodaj komentarz

Nigdy nie udostępnimy Twojego e-maila.